به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه طراحی صحنه استلا کالتسو، اردیبهشت از سلسله کارگاه های دانشگاهی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم کارگردان، امروز سهشنبه ۴ فجر در دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای این برنامه کالتسو ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، گفت: موضوع این کارگاه ساخت فضا و طراحی در سینما است. هر فیلمی برای ساخت دنیای درام، نیازهایی دارد. دو روش برای نزدیک شدن به طراحی صحنه وجود دارد. روش اول، طراحی صحنه استودیویی است که همه چیز را از اول می سازید و این رویه خیلی به تئاتر نزدیک است و روش دوم استفاده از فضای موجود است. در سینما می توانیم از هر دو روش استفاده کنیم و هر دو به هم مرتبط باشند.
وی تاکید کرد: سینما هنری خیالی است و همه چیز بستگی به تاثیری دارد که شما می خواهید با فیلم خود ایجاد یا منتقل کنید. گاهی شما لوکیشن مد نظرتان را پیدا نمی کنید و مجبورید لوکیشن دیگری را به شکلی که می خواهید تبدیل کنید.
پیدا کردن لوکیشن مناسب فرآیندی طولانی است
کالتسو همچنین عنوان کرد: گاهی پیدا کردن لوکیشن مناسب مدت زیادی طول می کشد مثلا برای فیلم «اینویزیبل» این فرآیند یک سال طول کشید. بعد از پیدا کردن لوکیشن باید تصمیم بگیرید که چگونه از آن استفاده کنید. این تصمیم گیری به این معناست که آیا می خواهیم همه آنچه را که وجود دارد، تغییر دهیم و از ابتدا بسازیم یا تنها بخش هایی از آن را تغییر خواهیم داد.
وی ادامه داد: لوکیشن های داخلی از خارجی بسیار متفاوت هستند، به خصوص در لوکیشن های خارجی باید همان چیزی را که لازم دارید، پیدا کنید. به دلیل تاثیرگذاری رنگ بر مخاطب، انتخاب رنگ خیلی مهم است و همچنین باید با مدیر عکاسی یا مدیرهنری که قبل از شروع فیلم از لوکیشن عکاسی می کند، صحبت و همفکری کنید.
این کارگردان با اشاره به اهمیت نورپردازی گفت: نورپردازی نیز بسیار مهم است زیرا می تواند حال و هوای مد نظر ما را تامین کند. مرحله پس تولید هم وجود دارد و برخی از کارها مثل تصحیح رنگ و نور در این مرحله انجام میشود اما قبل از شروع فیلمبرداری باید تصمیمگیریهایمان را برای طراحی نور و رنگ انجام داده باشیم.
«اینویزیبل» یک فیلم واقعی است
کالتسو درادامه ضمن معرفی فیلم «اینویزیبل» که در یونان فیلمبرداری شده و جوایز متعددی دریافت کرده، توضیح داد: در فیلم «اینویزیبل» با یک درام اجتماعی و وسترن شهری مواجه هستیم. داستان فیلم درباره مرد ۳۵ سالهای به نام آریس است که از کارخانه اخراج میشود. پس از مدتی همسرش نیز او و پسر ۶ سالهشان را رها می کند و به مرور این حس برای آریس بوجود می آید که باید عدالت را در دستان خودش بگیرد. بعد از این تصمیم با باقیمانده پولش یک تفنگ می خرد تا عدالت را برقرار کند.
وی پس از نمایش صحنه های داخلی خانه آریس توضیح داد: ما محل زندگی قهرمان فیلم را مورد تحقیق و بررسی قرار دادیم. سختی کار در اینجا بود که فیلم در یک محیط صنعتی نزدیک آتن فیلمبرداری می شد و ما میخواستیم خودمان را به واقعیت درام نزدیک کنیم، نه به صورت مستندگونه بلکه به همان صورتی که کارگرها در آن منطقه زندگی می کنند. یکی از سختی ها پیدا کردن خانه ای قدیمی بود که بتوانیم آن را تغییر دهیم. در ابتدا درباره ساختن این خانه بحث می کردیم تا اینکه بعد از چند ماه خانه ای پیدا شد که خانم پیری در آن زندگی می کرد و توانستیم آن را اجاره کنیم.
طراح صحنه فیلم «اینویزیبل» ادامه داد: پیدا کردن لوکیشن اصلی این فیلم موفقیت بزرگی بود چون خانه مذکور خانه ای قدیمی با دیوارهای کهنه و نمور بود. اسباب خانه هم خیلی قدیمی بودند و ما فقط باید جای وسایل را تغییر می دادیم تا به آنچه برای فیلم لازم بود، نزدیک شویم. رنگ خانه را سبز انتخاب کردیم تا حالتی راز و رمزگونه بدهد.
وی با اشاره به اهمیت آشپزخانه در این فیلم گفت: قهرمان داستان ما زمان زیادی را با پسرش در آشپزخانه به سر می برد و به همین دلیل آشپزخانه برای ما خیلی مهم بود.
کالتسو پس از نمایش بخش دیگری از فیلم «اینویزیبل» که در خانه ای بزرگ، مدرن و با وسایل شیک اما تاریک و بی روح میگذرد، گفت: این خانه بسیار به قصه نزدیک بود و ما تقریبا تغییراتی نداشتیم. حتی یک صندلی هم جا به جا نکردیم، فقط برای نوری که دوربین ها نیاز داشتند، مقداری نورپردازی کردیم.
وی با اشاره به این که در سینما با افکت گذشته و آینده را به تصویر بکشیم، عنوان کرد: در این فیلم تصمیم گرفتیم از افکت استفاده نکنیم بلکه از طریق دراماتورژی به آنچه می خواهیم برسیم. به دلیل این که افکت ها کارایی زیادی برای ما نداشتند و تجربیات آنی روانی شخصیت را با دراماتورژی نشان می دادند.
در سینما انتخاب های زیادی نداریم
پس از نمایش صحنه هایی از فیلم اینویزیبل» که در کارخانه محل کار قهرمان فیلم می گذشت، کالتسو توضیح داد: می خواستیم همه چیز واقعی باشد به همین دلیل کارخانه ای را انتخاب کردیم که خط تولید فعال داشت. این کارخانه ۲۴ ساعته کار می کرد و ما ناچار بودیم در زمان کار کردن کارگرها فیلمبرداری کنیم.
کالتسو در ادامه نماهایی خارجی از فیلم را نمایش داده و بیان کرد: مناطق صنعتی اطراف آتن را گشتیم و باید تصمیم میگرفتیم که کدام صحنه ها مناسب فیلم است. فیلمبرداری میخورد.
وی با اشاره به این که در سینما تعداد انتخاب های لوکیشن زیاد نیست، عنوان کرد: برای فیلمسازی باید بگردید و مکان ویژه ای که مد نظرتان است، پیدا کنید. وقتی در فضاهای باز فیلمبرداری می کنید کار خیلی سخت است و باید بهترین زمان و شرایط را انتخاب کنید زیرا کاربرد صحنه برای اجرای کارگردان و دراماتورژی فیلمنامه خیلی مهم است.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.
نظر شما